5 slimme manieren om Pokémon Go te integreren in je (sport)vereniging
Dat Pokémon Go de laatste weken is uitgegroeid tot een wereldwijd succes, is zeker geen geheim meer. De innovatieve app is erin geslaagd om het beste van twee werelden – the real world and the digital world – bij elkaar te brengen met augmented reality. Mensen worden aangezet om hun sportschoenen aan te doen en grote afstanden af te leggen, maar genieten tegelijkertijd ook van de technologie anno 2016 die alles veel interessanter en uitdagender maakt.
Dit is op veel manieren een goede zaak voor verenigingen. Met een juiste aanpak maken ze het voor hun leden mogelijk om twee vliegen in één klap te vangen; hun favoriete sport of activiteit uitoefenen én alle soorten Pokémon vangen. De ideale kans om te tonen dat je vereniging modern is, aan de interesses van de leden denkt en met z’n tijd meegaat dus. De uitgeoefende sport of activiteit blijft natuurlijk de essentie, maar het speelse van Pokémon Go kan ervoor zorgen dat jouw vereniging zich onderscheidt van de rest.
Maar hoe pak je dat nu concreet aan? We lichten 5 slimme manieren uit die voor jou zeker zullen werken:
1. PokéStops
PokéStops zijn plaatsen waar je gratis items krijgt, zoals Pokéballs die je nodig hebt om te blijven spelen. Een PokéStop bevindt zich meestal op een openbare plaats zoals een park, kerk of gym. Ze komen redelijk frequent voor en het kan goed zijn dat er één of meerdere PokéStops in jouw buurt zijn. Je vraagt je waarschijnlijk af welk voordeel je vereniging daar nu uit kan halen? Wel, je kan mensen lokken naar deze plaats door een Lure Module te kopen met Pokécoins, de virtuele munteenheid van Pokémon Go. Je kan een Lure Module al activeren vanaf € 1,19 per uur.
Lure Modules kan je dus als marketingtool gebruiken om je evenement of activiteit in de kijker te zetten en om er mensen naartoe te lokken. Je kan op deze PokéStops inspelen door bijvoorbeeld gratis toegang te verlenen aan de eerste 3 Pokémonjagers die zich bij de PokéStop aanmelden.
2. Pokéselfies op sociale media
Laat mensen Pokémon vangen in de buurt van of in je (sport)gebouw of -terrein en spoor ze via sociale media aan om deze te delen. Als vereniging kan je hierop ingaan door er bijvoorbeeld elke week de grappigste uit te kiezen en te belonen. Het engagement met je leden en de buitenwereld wordt zo geprikkeld en mensen kunnen zien dat jouw vereniging modern is en humor uitstraalt. Tip: hou zelf ook in de gaten welke zeldzame Pokémon zich in de omgeving van jouw vereniging bevinden en kondig dit aan op je socialemediakanalen.
3. Opwarmen
Een bepaalde afstand lopen als opwarming is onmisbaar bij trainingen. Om deze looprondes wat interessanter te maken kan je hen tegelijkertijd Pokémon laten vangen. Kies zelf of je de looptijd wil meten aan de hand van het aantal gevangen Pokémon of in minuten. Door voor het aantal Pokémon te kiezen laat je ze ook met elkaar in competitie treden om zo snel mogelijk te lopen én zo tactisch mogelijk na te denken; een combinatie die in veel sporten de sleutel tot succes is. Naast het vangen van Pokémon kunnen je leden bovendien Pokémon-eieren laten uitbroeden van 2, 5 of 10 km.
4. Teambuilding
Je kan Pokémon Go ook als tool voor teambuilding gebruiken. Verdeel je team in verschillende teams en geef elk team één smartphone mee. Op deze manier worden ze gestimuleerd om samen te werken en zo de meest zeldzame Pokémon te vinden – en hopelijk ook te vangen 😉 – en ondertussen fysieke inspanning te leveren. Win-win!
Het leuke van zo’n teambuilding is dat alles openstaat voor interpretatie, je kan er zo creatief mogelijk te werk gaan als je wilt. Je kiest zelf welke regels je vooropstelt en je merkt dat de teamgeest versterkt wordt.
5. Leden belonen door gamification
Pokémon Go helpt je bij het vergroten van het engagement binnen je vereniging. Dit engagement kan je meteen ook op digitaal vlak overbrengen met het platform van Peepl. Peepl is een online toegankelijk platform voor voor bestuurders en leden. Het platform heeft een ingebouwd en uitgewerkt CRM-systeem dat alle communicatie, organisatie en administratie binnen een ledenorganisatie vereenvoudigt.
Daarnaast heeft Peepl ook een unieke gamificationmodule. Deze module beloont de interactie van de leden met het platform van de vereniging. Zo worden ze gestimuleerd om aanwezigheden door te geven, deel te nemen aan polls..
Met deze module kan je ook eenvoudig een Pokémon Go-competitie tussen je leden inplannen en hen belonen.
Jij kiest zelf de regels en kent punten toe aan je leden. Wij werkten alvast een voorbeeld voor je uit:
- Je stelt in dat iedereen die een Pokéselfie doorstuurt, 10 punten krijgt.
- Bij het bereiken van 50 punten krijgen ze een beloning.
- Iemand stuurt 5 selfies door en krijgt de beloning.
- De selfies worden verwerkt in een leuke post op sociale media.
- Het imago van je sportclub stijgt en je trekt nieuwe leden aan.
Wil je op de hoogte gehouden van blog posts zoals deze? Abonneer je dan hieronder: