Gamification; een woord dat al jaren op het internet circuleert. Wat is het nu juist? Waarvoor kan je het als vereniging gebruiken?

De benaming verklapt al dat het iets met ‘gaming’ te maken heeft. Klopt, wel… althans deels; bij gamification wordt het spelmechanisme als basis gebruikt, maar het heeft helemaal niets te maken met je PlayStation of Xbox. Hoe dan wel? Volgende definitie zou alles wat duidelijker moeten maken:

“Gamificiation is het integreren van een competitiespel/game bij serieuze, saaie opdrachten of gewoontes om zo het engagement te vergroten. Je neemt het spelmechanisme van een game-omgeving over en je gebruikt het in een omgeving die niets met games te maken heeft.”

Hieruit kunnen we concluderen dat het grote verschil tussen gamification en gaming de uiteindelijke bedoeling is; wat bij gaming meestal entertainment is, is bij gamification het stimuleren van betrokkenheid.

Gamification kan op zowel online- als offlinebasis toegepast worden. Bekijk in de onderstaande video 10 creatieve voorbeelden waar gamification in real life wordt toegepast:

Online gamification

Gamification vormt op digitaal vlak meestal een grotere uitdaging dan op offline vlak, dit aangezien de fysieke aanwezigheid ontbreekt en dus ook een groot deel van de emotionele betrokkenheid niet als voordeel gebruikt kan worden. Het is echter wel dé manier om je vereniging door te trekken op digitaal vlak en je leden te stimuleren om ‘de minder plezante taken’ uit te voeren die de organisatie en administratie in jouw vereniging vergemakkelijken.

Daarnaast helpt gamification ook bij het creëren van meer betrokkenheid, engagement en loyaliteit op online plaatsen zoals een website of een platform. Meer interactie leidt op z’n beurt naar een meer kwalitatieve vereniging en meer belevenis voor de leden.

Let wel op; de invulling van deze taken moet met een subtiele aanpak worden doorgevoerd.  Leden moeten uiteindelijk zélf aangetrokken worden tot de website of het platform door de toegevoegde waarde dat het aanbiedt. Gamification helpt op zijn beurt bij het prikkelen van het verlangen naar meer; er wordt een effect gecreëerd waarbij het moeilijk is om te stoppen met spelen. Gamification is dus niet iets compleet apart, wél iets extra.

Hoe?

Er bestaan verschillende platformen met een gamificationmodule die klaar staat voor gebruik, onder andere Peepl.

In zo’n gamificiationmodule staat het belonen van betrokken leden centraal. Iets dat je kunt opvolgen door onder andere:

  • Punten uit te reiken
  • Badges toe te kennen
  • Verschillende levels te behalen

Hoe méér taken leden uitvoeren, hoe hoger ze komen te staan in het scorebord en des te gemotiveerder ze worden, zeker als je beloningen toekent met een mooie waarde. Hier kan je zo creatief mee omgaan als je zelf wenst. Zo kan je bijvoorbeeld bij het bereiken van X aantal punten gratis toegangstickets voor een bepaald evenement weggeven dat jij als vereniging organiseert. Door een scorebord te gebruiken waarbij je jezelf kan meten met de mensen net voor en na jou op de rangschikking, kan je inspelen op de competitiviteit van je leden.

5 handige startertips

De spelregels heb je als vereniging zelf in handen, maar het kan handig zijn om met bepaalde factoren rekening te houden. Wij geven je alvast 5 cruciale tips mee:

1. Begin met makkelijke en korte levels

Waarom? Wel, op het moment dat ze het spel testen is de kans groot dat ze afhaken als ze te veel inspanning moeten leveren om de regels te begrijpen. Ook in gamification geldt de regel  “you never get a second chance to make a first impression.”

In latere levels, wanneer ze het spel beter onder de knie hebben, is het daarentegen wel aangeraden om de levels wat moeilijker te maken om ze geïnteresseerd en betrokken te houden.

2. Moedig competitie en samenwerking aan

Zowel competitie en samenwerking zijn stimulerende factoren –  een beetje competitie is gezond ;-). Het bevordert het voldoenings- en eenheidsgevoel dat mensen krijgen bij het merken van resultaten na inspanning. Samenwerken versterkt het samenhorigheidsgevoel dat gecreëerd wordt bij het streven naar eenzelfde succes.

3. Real-life integratie

Doordat je zelf de regels kan opmaken en aanpassen, heb je de mogelijkheid om gamification ook in het echt uit te voeren. Koppel fysieke beloningen aan een online inspanning. Dit is aan te raden want het brengt balans en bouwt een brug tussen de digitale en echte wereld.

4. Vraag om feedback

De gamificationmodule draait volledig rond wat jouw leden willen en verwachten. Daarom is het belangrijk om frequent feedback te verzamelen. Hoe meer feedback er verzameld wordt; des te meer inzicht je creëert in wat echt belangrijk is en aanslaat.

5. Social media

Gamification staat je toe om meerdere vliegen in één klap te slaan. Door je socialemediakanalen te koppelen aan de gamificationmodule, geef je mensen de kans om hun bereikte prestaties te delen met buitenstaanders; iets wat voor jouw vereniging gelijk staat aan gratis adverteren.

Wil je op de hoogte gehouden van blog posts zoals deze? Abonneer je dan hieronder:

Uw naam

Uw e-mail